Már a Trónok harcához is túl érzékeny a társadalmunk?
Figyelem! A bejegyzés spoilereket tartalmaz az első két Sárkányok háza epizód
kapcsán!
A Sárkányok háza első két része sok szempontból a kezdeti Trónok harca
stílushoz alkalmazkodva nem ijedt meg a pucér testek, az erőszak és mindenféle
megosztó téma megjelenítésétől.
Az eredeti sorozat az évadok előrehaladtával némileg enyhített a hozzáállásán
mind az erőszak, mind a meztelenség megjelenítése kapcsán, és bár voltak
ilyenek a sorozat vége felé is, közel sem annyi jelenet és közel sem olyan
naturális, mint a széria elején. Gondoljunk csak a szereplők bordélyos
kalandjaira, a testvérek közötti erotikus jelenetekre, a nemi erőszak nyílt
ábrázolására, nem is beszélve a rengeteg kisebb-nagyobb kegyetlen halálra,
amit láttunk!
A Sárkányok háza az első két rész alapján nem rest az első évadokra jellemzőbb
naturalistább, a középkort vizsgálva kimondhatjuk, realistább megközelítést
mutatni nekünk.
Cserébe viszont sorban jönnek velem szembe a (jobbára amerikai) cikkek és
közösségi oldalas megosztások azzal kapcsolatban, mennyire problémás, amit a
Sárkányok háza csinál.
Az első rész kapcsán a szülős jelenet, a második rész kapcsán pedig Viserys új
feleségválasztása verte ki a biztosítékot. Én pedig bevallom, itt ülök
értetlenül, és minden ilyen cikk kapcsán (átvitt értelemben) fogom a fejem,
hogy a cikk szerzői komolyan nem tanultak történelmet?
Egyszer-egyszer más is megteszi ezt a kedvemért a komment szekcióban, ilyenkor
őket jobbára lehurrogja a "köz", miszerint miért dobálóznak a középkorral,
amikor ez egy fantasy széria, semmi köze a Földhöz, a középkor?!
És akkor itt álljunk is meg rögtön egy pillanatra!
Ez az érvelés ugyanis nyilvánvalóan hibás. George R. R. Martin, a "Trónok
harca" könyvek szerzője nyilvánvalóan sokat tud a történelemről, ez már az
eredeti sorozat kapcsán is teljesen nyilvánvaló volt. Lehet, hogy sokan erre
már nem emlékeznek, vagy nem érintette meg őket mélyebben a történelmi
kapcsolat, de a Trónok harca és a történelmi Rózsák háborúja között számtalan
párhuzam kimutatható. Maga Martin sem tagadta, hogy a történelemből
inspirálódott, és a Rózsák háborúja volt a Trónok harca alapja.
Martin megközelítése szerint a fantasyk általában a jó és a gonosz közötti
nagy csatát állítják a középpontba, ő pedig ezt akarván elkerülni egy olyan
történetet írt, ahol nincsenek tisztán jók és gonoszok, hanem olyan emberek,
családok, házak vannak, akik - mint amúgy az emberek - tesznek jó és rossz
dolgokat is, a történet középpontjában pedig az ő közöttük kialakuló
konfliktusok vannak.
Meggyőződésem, hogy a Trónok harca sikere jó részben pont ennek a
megközelítésnek köszönhető. Számtalan olyan ismerősöm is nézte ezt a
sorozatot, akik egyébként nem különösebben szeretik a fantasyket.
Miért? Mert a jó vs. gonosz hozzáállás sokkal inkább a mesékben gyökerezik,
míg a Martin-féle megközelítés a Trónok harcát gyakorlatilag egy
fantasyelemekkel megtűzdelt áltörténelmi mesévé teszi. Ha kiszedjük a képből a
Másokat, a sárkányokat és még egy-két kisebb természetfeletti elemet,
gyakorlatilag egy álközépkori sztorit nézhetünk.
Így pedig vissza is érkeztünk a középkorhoz. Hogyne lenne jelentősége, hogy
milyen szokások voltak a középkorban, amikor gyakorlatilag egy középkori
világban járunk, néhány sárkánnyal megspékelve?
És tetszik, nem tetszik, mindannyiunk múltjának részét képezik az akkori
házasodási és gyerekvállalási szokásai. Szép része? Naná, hogy nem, de
ilyenből jó párat fel lehetne sorolni.
Ha valaki odafigyelt történelem órán, számtalan olyan példát tudhat hozni,
ahol nők meghaltak a szülésben vagy ha abban nem is, gyermekágyi lázban.
Ahogyan arra is számtalan példát találhatunk a történelemben, hogy idősebb
férfiak fiatal, sokszor akár még kislányokkal kötöttek házasságot. (Teszem
hozzá, sajnos ilyen szokások azért a mai világban is vannak még bizonyos
helyeken, csendben jegyzem meg, azért az Amerikai Egyesült Államok lakói is
körülnézhetnek a saját portájukon is, hiszen szélsőségesen vallásos csoportok
esetében igencsak meredek sztorikkal találkozni náluk jelenleg is.)
Rendben volt ez akkor így? Nem, közel sem. De a Sárkányok háza nem is próbálja
ezt rendben lévőnek eladni.
Az első rész szülési jelenete direkt manipulatív, direkt nyers és zsigeri -
viszont cserébe szembesít minket azzal, hogy a szülés nagyon is komoly és
igen, veszélyes dolog, és az volt nagyon sokáig. Rengeteget hallunk Semmelweis Ignácról, az anyák megmentőjéről - tudjátok, ő mikor élt és praktizált? Az 1800-as években! És ami a császármetszést illeti - bár már az ókorban hajtottak végre ilyesmit, gondolhatjuk, mennyi végződött sikerrel, ha az 1800-as években lett csak forradalmasítva, hogy esetleg érdemes lehet kezet mosni, mielőtt az ember levezet egy szülést. (Direkt sarkítok, de értitek.) Egyébként hogy megválaszoljam a kérdést azoknak, akiket érdekel: az első bizonyíthatóan sikeres beavatkozásra 1610. április 22-én került sor Wittenbergben, Németországban. És akkor idézem: "Ennek ellenére abban az időben a halálozás 75-95 % volt és ezért inkább a magzat életét áldozták fel az anya érdekében, minthogy rutinból császármetszést hajtsanak végre." Forrás
Hálásak lehetünk azért, hogy az egészségügy fejlettebb,
mint akkoriban volt, de azért nem árt tudatosítani, hogy még most, 2022-ben is
bőven van hová fejlődnünk - főleg a világ fejlődő részein születnek meg
gyermekek hasonló körülmények között nap mint nap még akár ma is.
Lehet, hogy ennek tudatosítása szembemegy az érzékeny lelkünkkel, és azzal a
hozzáállással, miszerint nekünk, nőknek szülnünk kellene doszt is, de pont
azért, mert a mi egészségügyünk ehhez képest relatíve fejlett, könnyű
elfelejteni, hogy a gyerekek kihordása és megszülése nagyon nem csak móka és
kacagás. Rengeteg komplikációval, nehézséggel járhat és jár a mai napig.
Aztán ott van persze a 12 éves menyasszony kérdése. Bevallom, engem az ötlet
megjelenítése nem borított ki túlságosan, nyilván azért sem, mert szerettem a
történelmet, és hát... számtalan nem túl szép történet van azokban a
könyvekben, ha valaki valóban értően olvassa őket. Mindenesetre az ezzel
együtt is nagyon tetszett, hogy árnyalták a szituációt. Viserys maga sem
lelkesedik az ötletért, hogy egy olyan gyereklányt vegyen feleségül, akinek a
felnövését végigkísérte. Kettejük beszélgetésének abszurditását szerintem
tökéletesen átadta a sorozat - a helyzet kellemetlen és lehetetlen voltát
Viserys részéről, és a kislány naivitását és kiszolgáltatottságát.
Ha már a Rózsák háborújával dobálóztam: Margaret Beaufort neve
ismerősen cseng például? Ha nem, akkor gyorsan, röviden, leegyszerűsítve
összefoglalom. Margaret Beaufort volt a végül a Rózsák háborújából nyertesen
kikerülő Henry Tudor, a Tudor ház alapítójának édesanyja. Margaretet
feltételezhetően 1443-ban született, 1444-ben pedig már férjhez is adták.
Mivel a pontos születési dátuma nem 100%-os, ekkor lehetett egy éves,
mindenesetre 3-nál több semmiképp.
Más feltételezések szerint a házasság gyakorlatilag csak 1450-ben történt
meg, mindenesetre a kis Margaret ekkor is még csak 7 év körül lehetett.
Mindenesetre ezt végül felbontották, és 1455-ben hozzáadták Edmund Tudorhoz.
Igen, ekkor még csak 12 lehetett, a férje pedig 12 évvel idősebb nála. És
akkor most kapaszkodjunk! 1457-ben megszületett Henry Tudor - amikor a kis
Margaret még maga is csak 14 éves volt.
Margaret későbbi beszámolói szerint a szülés traumatikus élmény volt, nem
véletlenül, hiszen apró termetű és túl fiatal volt még. A szülésnek meg is
lettek a komplikációi, ugyanis bár voltak még házasságai, gyermeke viszont
már nem született.
És csak hogy érezzétek: mivel a gyermek megszületésének idejére az apuka
elhunyt, a szülés után nem sokkal újra férjhez adták. Igen, még mindig 14
évesen, egy nála 18 évvel idősebb férfihoz, aki nem mellesleg a
másodunokatestvére volt.
Ő csak egyetlen nő a történelemkönyvekből, és gyakorlatilag mindkét történet
megesett vele, amivel a Trónok harca első és második részében
találkozhatunk. (Csak nagy szerencséjére a szülését ő és a gyermeke is
túlélte.) Plusz ha már Targaryenek, a rokonnal házasodás nemes hagyományában
is volt része.
Pont azért reagálunk ezekre a helyzetekre ennyire hevesen, mert ezek direkt
ilyenre szabott jelenetek. De ez nem a sorozat hibája. Az csak szembesít.
Szembesít minket azzal, milyen a mi fejlett világunk nagyjából biztonságos
burkán kívül - gondolva akár a jelenre, akár a saját történelmünk
alakjaira.
Ha elvisszük a végén útravalóul, hogy mindent megtegyünk azért, hogy ne
jussunk vissza egy ilyen világba - egy világba, ahol a házasságot csak az
érdekek szülik, a nőnek pedig a gyermekágyban a helye -, már volt
értelme.
Nincsenek megjegyzések