Mitől lesz a bestseller?

A The Expert Editor UK Blog összeállított egy szuper infografikát egy nagyon érdekes témában: vajon mitől lesz bestseller a bestseller? Mi kell ahhoz, hogy egy könyv igazán sikeres legyen? 

Ezt persze nem lehet egy infografikán összefoglalni, és az általánosságok mellett is vannak lényeges kivételek, de ettől függetlenül egy kis statisztika nem árthat. (Természetesen a lenti adatok az angol nyelvű kiadásokra vonatkoznak.)

A kutatásaik szerint a bestsellerek átlagos hossza 375 oldal. A legtöbb sikerkönyv főszereplője nő, ezzel együtt a férfiak hajlamosabbak inkább olyan regényeket választani, amelynek férfiak a főszereplői. (Ez talán senkit nem lepett meg, igaz?) 

Ennél egy fokkal érdekesebb, hogy a legsikeresebb pálya a főszereplők között az ügyvéd és a detektív, és a legtöbben - nem meglepő módon - Amerikában élnek. 

Egy másik meglepő grafikon is készült. Ez két részből áll: felül egy idővonalon sorba állítottak híres bestseller köteteket 1811 és 2005 közöttről. Sorban: Értelem és érzelem, Két város regénye, Tom Sawyer kalandjai, A hobbit, Az oroszlán, a boszorkány és a varázsszekrény, Harry Potter és a bölcsek köve és végül a Twilight. 

Ezekről a könyvekről készítettek három kimutatást: a mondatonkénti szavak számát, az 1000 szavankénti pontosvesszők, valamint az 1000 szavankénti kérdőjelek számát vizsgálták. Így kiderült, hogy az évekkel radikálisan csökkent a mondatonkénti szószám (az Értelem és érzelemnél ez még 23,2 volt, a Harry Potternél 11,8, a Twilightnál pedig 9,7). Ugyanez igaz a pontosvesszők számára, még radikálisabban csökkent a számuk, mint a mondatonkénti szavaké. Ezzel szemben a kérdőjelek száma nőtt: az Értelem és érzelemnél 3,8 volt 1000 szavanként, a Twilight esetében pedig már 10,7. Ez valószínűleg abból is fakadhat, hogy a mai regények már kevésbé leíró-mesélő jellegűek, sokkal több bennük a párbeszéd. 

Ami a zsánereket illeti, a romantikus irodalom minden mást kenterbe vert, dupla akkora az érdeklődés egy jó kis románc iránt, mint a második helyen szereplő krimiregényekért. 

Szintén nem túlságosan meglepő, melyek a vezető szereplők a könyvpiacon. A piac 60%-át hat ország teszi ki: az USA a legnagyobb, utána pedig következik Kína, Németország, Japán, Franciaország és az Egyesült Királyság. 

Az is megfigyelhető, hogy igenis utat törnek az ebookok: a teljes piac 20%-át már nem a nyomtatott, hanem az ebook könyvek adják. Ebből pedig 65%-nyit az Amazon tudhat a magáénak. 

Szintén érdekes ránézni, mire is számíthat egy szerző Amerikában - és elgondolkozni, mennyivel rosszabb helyzetből indulnak a magyar szerzők. Az átlagos előleg, amit egy szerző kaphat, 10.000 dollár (az több, mint 2,5 millió forint), a kiadók pedig nagyjából 20.000 dollárt fordítanak egy könyv piacra dobására. A szerzőknek fizetett royalty mértéke (ez az, amit százalékosan kapnak a könyvük bevételéből) 7 és 25% között mozog. 

Csak hogy legyen egy kis összehasonlítás: nem tudom, magyar szerzők hallottak-e már 25%-os royaltyról itthon, bár nyilván nincs teljes rálátásom a piacra, csak amit innen-onnan összeszedtem az évek során. Inkább az 5-7%-os royalty a jellemző, 10% fölé pedig már szerintem csak nagyon jó tárgyalóknál és nagyon jó alkupozícióban lévő szerzőknél mehetnek, ha egyáltalán... 
A több, mint 2 milliós előlegről is helyből lemondhatnak a magyar szerzők, helyette nagy eséllyel a royaltyk beérkezését várhatják - amik nyilván a sokkal kisebb példányszámok miatt soha-soha nem fogják elérni még azt a 2 milliót sem, amit amerikai szerzők helyből megkaphatnak előlegként - nyilván egy-két kivétel akadhat. (És ez nem egy amerikai sikerszerző esete, hanem egy középérték.) 

Ehhez képest a mostanában egyre divatosabb Amazon self-publishing (azaz magánkiadásos) szerzők nagyjából a könyvük bevételének 70%-át tehetik tisztán zsebre. Persze nehezebb út az övék, hiszen mindenről maguknak kell gondoskodni, nehezebb kitűnni, de nem is lehetetlen. A statisztika szerint az utóbbi 5 évben kb. 40 olyan self-publishing szerző volt, aki több, mint 1 millió példányt adott el a könyveiből. 

Így meglehetősen ironikus az infografika utolsó mondata: eszerint ugyanis a legtöbb irodalmi díjnál nem is indulhatnak magánkiadásos szerzők.

Összefoglalva, ha valaki bestsellert szeretne írni, érdemes amerikai piacban, körülbelül 350-400 oldalas románcban gondolkozni, női főszereplővel. Azért ezzel nem vagyunk sokkal előrébb, nem igaz?

Részletesebb infókért érdemes végigböngészni a látványos infografikát (nagyobb méretért katt a képre):


Rendeld meg a képre kattintva!