Breaking News

Ezért nem veszem készpénznek, a mindenhol harsogott Bookline-Libri toplistát




Lépten-nyomon szembejön, nagyrészt a Könyves Magazinnak köszönhetően, hogy épp mely könyvek voltak a legtöbbet értékesített könyvek bizonyos időszakban. Ezt aztán mindenféle oldal átveszi, és sokan borítékolhatónak gondolják, hogy bizony, ezek most a legtöbbet eladott könyvek.

A helyzet viszont nem ennyire egyszerű, a Libri-Bookline toplista pedig nem felel meg a New York Times bestseller listájának. 

Sokan a NYT listájának létjogosultságát is vitatják, sokféle okból - például mint nem is olyan régen kiderült, átverhető a rendszer. Ezzel együtt fontos mérték ez a toplista, amivel mindenki számol.

Na de akkor mi a helyzet idehaza?

Itt jön be az, hogy nekünk nincs NYT listánk. Viszont a toplisták iránymutatása nagyon is fontos, nem csoda, hogy az emberek szeretik ezeket - végtére is ha valamit sokan vesznek, akkor vagy nagyon jó, vagy legalábbis valami divathullám hajtja a vásárlásokat, érdemes lehet ránézni.

A probléma viszont az, hogy valójában mindenféle hazai könyvkereskedői listánál elmondható, hogy csak a saját eladásaikkal számolnak.


A Bookline felvezetője a toplistákról így hangzik:

Top50 és Top10 - a magyar olvasók kedvencei
2010 óta tesszük közzé a Bookline TOP50 néven ismert sikerlistánkat. A magyar könyvpiacon elérhető nyomtatott könyvekről készült havi listánk olyan hiánypótló anyag, ami bemutatja, hogy az adott hónapban milyen könyveket kerestek leginkább az olvasók. Az e-könyvekkel sincs ez másként, TOP10-es listánkon a legkeresettebbeket mutatjuk meg minden hónapban. A listák segítségével hosszabb időszakokat is áttekinthetünk, megtudhatjuk, mik azok a könyvek, amik hónapokon át a sikerlisták élén maradtak.

A Bookline listáiból kiderül, mit olvasunk, mit szeretünk, egy évszak vagy időszak hogyan befolyásolja olvasási szokásainkat. Sikerlistáinkon szerepeltetjük az előző hónaphoz viszonyított változásokat és a könyvek listára kerülésének időpontját is, így a toplisták alkalmasak piaci tendenciák követésére, előrejelzések felállítására. Sikerlistáinkkal segíteni szeretnénk az olvasóknak eligazodni a könyvek között, és megbízható információt nyújtani a könyves szakma számára.


Ahogy tehát látszik, a Bookline a saját kommunikációjában is úgy ír a listáról, mint amiből "kiderül, mit olvasunk, mit szeretünk". 


Eközben a nem promóciós leírásban szerepel:

A sikerlisták a Bookline webáruház magyarországi könyveladásai alapján, havi bontásban készülnek.

A lista figyelmen kívül hagyja a kiadói és egyéb akciókat, akciós kedvezményeket, a tankönyv- és az adott címre leadott többdarabos nagykereskedelmi rendeléseket.


Tehát már ebből kiderül, hogy bizony ez a kép nem annyira átfogó, mint amilyennek elsőre tűnhet.



És persze: ez a lista lehet bizonyos szempontból iránymutató, korlátozottan természetesen nyújt képet arról, hogy az adott könyv mennyire népszerű. Ha a Bookline-Libri toplistáról beszélünk, nagyon is, hiszen ez a hazai legnagyobb könyvkereskedelmi lánc jelenleg.

De nem mindenható.


  • Egyrészt vannak még más nagyobb értékesítők, csak hogy néhány példát említsek: Líra, Book24, Alexandra, Aranybagoly, Moobius, Happily... Illetve ide sorolhatjuk a nem könyvesbolt jellegű értékesítő helyeket, például a Tescoban, Intersparban, Postán is kaphatóak könyvek, hogy csak néhányat soroljak.

  • Akadnak emellett független könyvesboltok, még ha nem is túl sok - nem kell nagyon messzire menni, ott van mindjárt Szabados Ági könyvesboltja, de azért akadnak még mások is.

  • A könyves eseményes értékesítések (pl. Könyvfesztivál, Könyvhét) szintén nem elfelejtendőek

  • És végül nem szabad elfeledkezni a könyvkiadók saját kereskedelméről sem: a márkaboltokról, online shopokról - és részben ide tartozik az előző pont is, a mindenféle eseményes értékesítés. A kiadók a magas hazai árrések és a bizományos rendszer miatt nagyon érdekeltek abban, hogy lehetőség szerint minél több könyvüket értékesítsék saját maguk, így a nagy kiadók bizony egyre inkább dolgoznak ezen. 

    Az Álomgyárnak például már 16 boltja van, és persze mellette online is értékesítenek.
    A Könyvmolyképző is nagyon ügyes az online értékesítésben, sok Facebook oldalon jelen vannak, és megrendelési linkekkel irányítanak a webáruházukba.
    De igazából hosszan lehetne sorolni, a legtöbb nagy kiadónak van saját online értékesítése, és aktívan élnek is a marketing adta lehetőségekkel - előrendelési kedvezményt biztosítanak, csak náluk beszerezhető ajándékokkal, akciókkal motiválják az olvasókat, hogy tőlük rendeljenek.
    Némelyik kiadó kifejezetten nyíltan beszél ennek fontosságáról, például az Agave és a Fumax erősen támaszkodik a hűséges kemény magra és arra, hogy ők majd tőlük vásárolnak.

    Fontos azt is hozzátenni, hogy bizony olyan kiadók is vannak, akik nem értékesítenek könyvkereskedőknél, hanem saját maguk gondoskodnak az értékesítési utakról. 


És akkor most számoljunk az összes felsorolt lehetőséggel. Mennyire lehet készpénznek venni a népszerűség szempontjából a Bookline-Libri toplistát, ha a fenti többi értékesítés nem jelenik meg benne. 

Nem lehetséges-e, hogy ha egy kiadó nagyon ügyes, és a könyve jelentős részét saját hálózatban értékesíti, akkor az nem jelenti azt, hogy nem népszerű, egyszerűen csak azt, hogy nem a Bookline-Libri hálózatában vették?

Ha például megnézzük a Bookline decemberi toplistáját, ezeket a könyveket látjuk:




Eközben a Moly toplista az elmúlt 30 napból a beszerzett példányok alapján (tudom, nem teljes az átfedés, mert a Moly az utolsó 30 nap, a Bookline pedig havi - de most ezzel tudok dolgozni):



És valóban, nem mindenki Moly felhasználó, a könyvvásárlók száma sokkal nagyobb, mint azoké, akik Molyt használnak.

Viszont teljesen nem söpörhetjük szőnyeg alá, már csak azért sem, mert olyan címek is vannak a TOP10-ben, amik egyébként Bookline-on nem kaphatóak - például ilyen az Ezüst lángok udvara, A kilencedik ház meg persze Az étel iskolája.


Reális képet mutat a Moly a teljes könyvpiacról? Nem. 
De legalább olyan reálisat, mintha csak egy konkrét könyvesbolt toplistáját nézegetjük, és megfeledkezünk azokról a könyvekről, amiket nem ott vesznek az emberek.


Összefoglalva tehát azt mondanám, a toplistákat lehet és érdemes figyelni. Viszont érdemes minél több toplistát megnézni, és mindegyiket a helyén kezelni. 
Sem a Bookline, sem a Líra, sem az Alexandra, sem Moly toplistája nem mondja meg a tutit - az igazság sokkal összetettebb, és amíg nem lesz egy független szervezet, ahol valóban ott van minden fogyási adat és nyilvánossá is teszik azokat (nem lesz), addig minden ilyen toplistát kezeljünk fenntartásokkal, és fogadjuk el, hogy nem biztos, hogy a Bookline toplista elsője valóban az a könyv, amiből a legtöbb fogyott és amit a legtöbben szeretnek. Lehet, hogy valóban az, lehet, hogy nem.

(A KSH-nál szokott egyébként független adat lenni, de amikor legutóbb néztem, pontos statisztika a kinyomott példányszámokból volt, nem a fogyásból.)

Nincsenek megjegyzések