Neal Shusterman: Kaszás {Értékelés + Nyereményjáték}
Neal Shusterman: Kaszás
a Rafflecopter giveaway
04. 11.
Fanni’s Library
04. 13. Kelly és Lupi olvas
04. 15. Szaffi polca
04. 18. Spirit Bliss Sárga könyves út
04. 21. Csak olvass!
04. 23. Utószó
04. 25. Deszy könyvajánlója
04. 27. Hagyjatok! Olvasok!
04. 29. Olvasónapló
05. 01. Könyv és más
05. 03. Sorok között
A blogturnéról
A Lampion Könyveknek köszönhetően egy újabb zseniális disztópiát tarthatunk a
kezünkben. Tartsatok bloggereinkkel, hiszen a tiétek lehet egy, a kiadó által
felajánlott nyereménypéldány Neal Shusterman díjnyertes kötetéből!
Kiadó: Lampion Könyvek
Oldalszám: 384
Fordító: Horváth Vivien
ISBN: 9789633249574
Sorozat: Kaszások kora 1.
Kezelhető-e standalone-ként? igen
Nézőpont: E/3
Függővég: nincs
Bechdel-teszt: átment
Moly link
Goodreads link (4,33)
Megrendelési linkEgy tökéletes világban nincs mitől félni. Vagy mégis?Sodró és gondolatébresztő regény Neal Shustermantól, a New York Times bestsellerszerzőjétől.A nem túl távoli jövőben megszűnt az éhezés, a betegség, a háború és a szenvedés. Az emberiség mindezt maga mögött hagyta, sőt a halál felett is győzelmet aratott, és az emberek újra meg újra megválaszthatják saját életkorukat. De a népesség száma mégsem növekedhet a végtelenségig, ezért a hivatásos kaszásoknak időnként kötelességük véletlenszerűen „begyűjteni” az embereket.Nagytiszteletű Faraday kaszás egy tizenhat éves lányt és fiút választ maga mellé inasnak, habár sem Citra, sem Rowan nem vágyik erre a szerepre. A két fiatalnak nemcsak a mesterség fortélyait és a legkülönfélébb harcművészeteket kell elsajátítania, hanem legalább ennyire fontos, hogy megértsék ennek a különleges hivatásnak a fontosságát és a vele járó erkölcsi dilemmákat.Kaszás azonban csak az egyikükből lehet, és a kiválasztott első feladata épp a vesztes begyűjtése lesz.A Kaszások kora-trilógia első része.Már több mint húsz országban megjelent!
Az első mondat:
"A törvény kimondja, hogy listát kell vezetnünk azokról az ártatlanokról, akiket megölünk."
Véleményem
Neal Shustermantól már két ifjúsági regényt is olvastam, egy a middle grade,
egy pedig a YA korosztálynak szólt, és mindkettőről elmondható, hogy merészen
mászik bele olyan komolyabb témákba, mint a halál, az elnyomó
társadalmak.
A Kaszás sem kivétel, sőt... Nagyon is illik ebbe a sorba.
Évek óta szemeztem már ezzel a könyvvel, mert rengeteg jót olvastam róla, de
csak nem akart érkezni magyarul. Így - ahogy olvashattátok is a beharangozó
bejegyzésemben - nagyon megörültem, amikor kiderült, végre jön magyarul
is.
Az alapsztori ugyanolyan izgalmas, mint az előbb említett két esetben. És
bátran kijelenthetjük, Shusterman egyáltalán nem riad vissza attól, hogy
kényes kérdéseket feszegessen, fiktív eszközökkel.
A Kaszás témája nem túlságosan meglepő módon a halál - viszont ami igazán
izgalmas benne, hogy ezt a témát arról az oldalról közelíti meg, hogy a
társadalomnak vagy egy-egy embernek vajon joga lehet-e dönteni valaki halála
felett.
A történet egy olyan jövőben játszódik, ahol ez emberiség eljutott a
fejlettségnek arra a fokára, ahol a természetes halál gyakorlatilag megszűnt.
Nincsenek betegségek, és ha valakivel történik is valami komoly baleset, azt
is simán meggyógyítják. Mindemellett a technológiai fejlődésnek köszönhetően
mindenkinek lehetősége van arra, hogy visszafiatalíttassa magát - így mondjuk
124 évesen újra huszonéves lehet. Egy ilyen világban, véges erőforrások
mellett teljesen jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor most mi legyen a
társadalommal?
Többféle választ lehetne adni erre, az általam nagyon kedvelt és hasonló
kiinduló szituációval operáló Love, Death + Robots egyik kisfilmében például
az a megoldás született, hogy nem engedik az embereket szaporodni. A Kaszás
világában nem így van. Mindenki bátran vállalhat gyerekeket, a társadalom
folyamatosan cserélődik - a természetes halálról viszont átálltak a
mesterséges halálra.
Na de mégis ki dönti el, kik haljanak akkor meg? Nos, a kaszások.
Ebben a könyvben a kaszásokat nem úgy kell elképzelni, ahogyan valószínűleg
automatikusan megjelenik a fejünkben. Ezek a kaszások nem fantasylények, hanem
hús-vér emberek, ugyanolyanok, mint bárki más - vagy legalábbis ugyanolyanok
voltak, mielőtt kiválasztották őket a feladatukra. Onnantól kezdve - nem
nagyon lehet ezt szépíteni - megbízott gyilkosok, akiknek az a feladata, hogy
válogassanak a népességből, kik haljanak meg.
Na általánosságban véve nem csak úgy random történik ez a dolog, bár igazából
eseti szinten az is bőven belefér. Súlyos statisztikák vonatkoznak arra,
hogyan dolgozzanak - ezek egy része az igazságosság elve szerint működik
(például válogatni a különböző rasszú, nemű, szociális szintű emberek között),
másik része pedig a korábbi, még halálra képes társadalom megmaradt
statisztikái szerint. Tehát ha pl. a társadalom 1%-a halt meg a dohányzás
okozta rákban, akkor keresni kell dohányzó embereket, akik beletartozhattak
volna ebbe az 1%-ba. (Nyilván nagyon leegyszerűsítettem.)
Ez nagyon távoli elképzelésnek tűnik, rettentően elrugaszkodott a valóságtól a
koncepció, nem igaz? Igen... és nem. Egy ilyen tárdalomtól valóban nagyon
messze állunk, és nem is hiszem, hogy el tudunk jutni idáig. De ne higgyük
azt, hogy a mi társadalmunkban nincsenek olyanok, akik élet és halál urai.
Beszélgethetünk például az olyan rettentő megosztó témákról, mint a
halálbüntetés vagy az eutanázia kérdése, vagy sokkal tágabb értelemben a
különböző országok különböző társadalmi rétegeinek az egyes betegségeknek,
jellemző baleseteknek való kitettségéről is. Nem is kell nagyon messzire
menni, a koronavírus járvány kapcsán azért szépen kirajzolódott, melyik
országnak/kontinensnek mennyi jutott az oltásokból. Na ugye, hogy élet és
halál urának lenni nem is annyira idegen koncepció már ma sem?
Ezek a regény címe, fülszövege és eleje alapján teljesen egyértelműen
felmerülő kérdések.
Aztán jön a következő réteg, amiben talán még ennél is könnyebb párhuzamokat
felfedezni a mi világunkkal. A könyv folyamatosan dobálja fel a kérdéseket az
emberek "emberségével" kapcsolatban. Milyen embernek lenni? Vajon létezhet-e
tökéletes társadalom, vagy az ember képtelen egy ilyen világban létezni, és
akaratlanul is betör az utópiák közösségébe az önzés, a bűn, a
korrupció?
És persze ezzel együtt ott lóg végig a két téma ötvözete: mennyire határozza
meg az embert a halál tudata? Vajon ha mindenki örökké élne, továbbra is
képesek lennénk nagyszerű tettekre? Továbbra is lenne, ami fejlődésre
sarkallna minket? Művészeti alkotások létrehozására, tudományos törekvésekre -
vagy az elkerülhetetlen vég nélkül megrekednénk?
Egy sor ilyen érdekes kérdést feszeget a könyv, mindezt úgy, hogy bár nem a
legkönnyedebb olvasmány, nem válik végtelenül nyomasztóvá - ami tulajdonképpen
meglepő annak tükrében, hogy egy Kaszásokkal teli utó/disztópiában
járunk.
Ebben segít némileg a regény felépítése is. Neal Shusterman már az Unwindban
is nagy sikerrel alkalmazta azt a módszert, hogy a regény nagyobb témáját
részben a konkrét történeten kívül, a fejezetek eleji "extrákban" fejtette ki.
Gyakorlatilag ez történik itt is, bár nem teljesen ugyanaz a módszer. Minden
kaszásnak naplót kell vezetnie, a fejezetek elején pedig a kaszások
naplóbejegyzéseiből olvashatunk egy-egy cikket. Ezek merengő naplóbejegyzések,
sok kérdést vetnek fel a történettel, a világgal, az emberiséggel
kapcsolatban. És mivel többségük olyan kaszások feljegyzései, akik ténylegesen
is részei a történetnek, azért némi karakterépítés is lapul bennük.
A regényt nem csak ezek a naplóbejegyzések szabdalják, sőt... A regény 5 nagy
részből áll, és mindegyik nagy rész továbbra fejezetekre van osztva - minden
fejezet elején egy újabb naplóbejegyzéssel.
A történet maga egyébként nem kevésbé izgalmas, mint a világ. Két főszereplő
történetét ismerhetjük meg párhuzamosan. Citrát és Rowant egy kaszás
kiválasztja, hogy inasként tanuljanak mellettük. Viszont ténylegesen csak az
egyikükből lehet majd kaszás, az egy év letelte után a jobbik élheti majd csak
ezt az életet - a másik visszatérhet a régi életéhez. Persze a helyzet ennél
sokkal bonyolultabban alakul, sok-sok fordulattal és csavarral.
A regény elején azt gondoltam, Rowant fogom jobban kedvelni, és sokáig így is
volt. Viszont kb. a sztori közepében sokkal inkább Citra felé dőlt a mérleg.
Azzal együtt, hogy Rowan vívódásait is nagyon szerettem.
Rajtuk kívül mindenképpen szót érdemelnek még a mellékszereplők is, akik
sokszor még sokkal izgalmasabb karakterek, mint maguk a főszereplők. Ide
sorolhatjuk a regény főgonoszát is, akinek időnként vannak félelmetesen
megérthető gondolatai. És persze a két másik fontos kaszás is, Faraday és
Curie. És mindenképp szeretnék szót ejteni az "egyszeri ember" szereplőkről
is, mert legalább annyira izgalmas volt olvasni ezekről a sokszor mit sem
sejtő, naiv, minden felett szemet hunyó, beletörődő emberekről, mint a
fontosabb szereplőkről. És az is nagyon izgalmas volt, mennyire más lencsén
keresztül látjuk őket a regény elején és később, amikor már maguk a
főszereplők is sokat változtak.
Azért nem csak jót mondhatok a könyvről. Vállalva a szexizmus vádját, sajnos
nem lepődtem meg azon, ami elég gyengécske volt a regényben, tekintve, hogy
férfi szerzőknél ezt gyakran tapasztalom. Sok érzelmi szál remekül működik a
Kaszásban: a bajtársiasság, a bonyolult családi és baráti kapcsolatok
ábrázolása, a mentor-inas kapcsolatok. Mindet elhittem. Viszont a szerelmi
szál rettentő amatőr volt. Nem az a problémám, hogy nem voltak nagy romantikus
jelenetek - sőt, tulajdonképpen egy egészen jó jelenetet kaptam is végül a
szereplőkkel.
Ezzel együtt annyira instaszerelem az, amit a sztoriban kapunk, hogy
egyszerűen hiteltelen az egész. A világból, a szereplők helyzetéből kiindulva
nem vártam rózsaszín jeleneteket és randikat, már azzal is elégedett lettem
volna, ha megismerik egymást. Ez lenne a kapcsolat alapja. Így viszont, ilyen
jelenetek híján csak annyi magyarázatot kaptunk, hogy oké, fiú és lány,
összezárva - elkerülhetetlenül lett valami a kezdeti (szintén nem túl
hatásosan ábrázolt) vonzalmukból. És kénytelen vagyok elfogadni, hogy
történtek olyan dolgok a ténylegesen olvasott jeleneteken kívüli időben, amik
valóban indokolták a szerelmi szálat.
És nézzétek... nekem nem lett volna gondom azzal, ha ez nem szerelmi szál,
hanem egy jóféle baráti kapcsolat - nem csak szerelmi szál mozgathat dolgokat.
De ha már szerelmi szál lett, ami motiválja a szereplőket több helyen, legyen
már hitelesen megalapozva, légyszi!
Ezzel együtt meg tudom bocsátani a regénynek ezt a gyengeségét, mert amúgy
nagyon sok érdekes kérdést feszeget, miközben a történet is izgalmas és
fordulatos tudott maradni.
Az érdekel, a sorozatban innen hogyan tovább, ugyanis én a magam részéről
simán el tudnám fogadni ezt a könyvet így, önálló kötetként is, ezzel a
lezárással.
NAGYON AJÁNLOM
U.i.: Utóirat szigorúan olyanoknak, akik már olvasták...
Most komolyan, a regény közepénél a színről szóló mondatnál rögtön előttem volt a magyar borító. Miért kellett ennyire spoileresnek lennie? Az után a mondat után, ha nem is teljes egészében, de részben egyértelművé tette ki van a borítón... Nagyon kár volt érte.
Nyereményjáték
Neal Shusterman ezen kötete egy posztapokaliptikus világban játszódik.
Mostani játékunkban erre a vonalra építünk: minden állomáson találni fogtok
egy idézetet egy-egy posztapokaliptikus kötetből, nektek pedig nincs más
dolgotok, mint beírni a Rafflecopter megfelelő dobozába, hogy melyik
könyvből idéztünk!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A
nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező
esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
„Talán nem is létezhet öröm ezen a bolygón anélkül, hogy vele egyenlő mértékű fájdalom ne szülessen a kiegyensúlyozásához egy ismeretlen mérlegen.”
A turné menetrendje
04. 13. Kelly és Lupi olvas
04. 15. Szaffi polca
04. 18. Spirit Bliss Sárga könyves út
04. 21. Csak olvass!
04. 23. Utószó
04. 25. Deszy könyvajánlója
04. 27. Hagyjatok! Olvasok!
04. 29. Olvasónapló
05. 01. Könyv és más
05. 03. Sorok között
Nincsenek megjegyzések