8 gyors lépés a Rafflecopter dobozig


Sziasztok!

A napokban egy blogger megkeresett, hogy szeretne nyereményjátékot szervezni, és Rafflecopter dobozt készítene, de nem tudja hogy kell. 

Természetesen szívesen segítek benne, de úgy gondoltam, talán többeteket érdekelhet a téma, ezért inkább egy bejegyzés keretében mutatom meg, hogyan is kell Rafflecopter dobozt készíteni. 




1. lépés - Regisztráció és bejelentkezés


Ezt rövidre fogom, mert nem túlságosan bonyolult. Először is be kell lépni a honlapra (http://rafflecopter.com/). A jobb felső sarokben van egy Get Started felirat, ami átirányítás egy árakkal kapcsolatos oldalra. Az első oszlop a Free, azaz ingyenes, ennek az alján kell a Sign Up feliratra kattintani, majd követni az utasításokat logikus módon. 

Ezután a Log In feliratra kattintva kell bejelentkezni e-mail címmel és jelszóval. 



2. lépés - A felület és új játék indítása


A kezelőfelület elég logikus felépítésú. Legfelül láthatóak az éppen futó játékok, amik már elindultak, de még nem fejeződtek be. A Coming Up Soonnál vannak azok, amiket már elkészített az ember, de még nem indultak el, illetve a félkész játékok. Az Already Finished alatt pedig azok, amik már lezárultak és sorsoltál is. 

A bal oldalon a kis négyzet, + jellel a közepén az, ahol új játékot lehet indítani. Erre kell kattintani az új giveaway létrehozásához.



3. lépés - A díj


Innentől kezdve a Rafflecopter magától kezdi el vezetni a kezed, és a felépítés is nagyon logikus. 

Első körben azt kell megadni, mit szeretnél kisorsolni. Ezt az Add a Prize gombra kattintva tudod megtenni:


Akkor felugrik egy ablak, ezt kell kitölteni:



A felső sorba kell beírni a díjat. Figyelem! A Rafinak van egy érdekes tulajdonsága, ha számmal kezded a díjat, akkor azt nem fogja mutatni, ezért a számot érdemes betűvel kiírni, vagy nem első helyre pozicionálni. 

Ahogy láthatjátok, elvileg lehetne képet is hozzáadni, de ez egy Pro lehetőség, az ingyenes verzióban nem elérhető. 

Amint kész vagy, katt a Save This Prize-ra. Ha több díjat szeretnél sorsolni, akkor egyesével kell őket feltölteni, többször megismételve a fenti műveletet. 


4. lépés - A feladatok


Amint megadtál díjat, máris megnyitja a lehetőséget a Rafflecopter a többi pont kitöltésére is. 



A People can enter by... rész alatt tudod megadni a feladatokat, az Add an entry option feliratva kattintva.
Erre kattintva több lehetőség is bejön:



Látni fogod, nem minden lehetőség nyitott az ingyenes tagoknak. 
Most egyelőre kettőt fogok kiemelni, ezeket használják általában a leggyakrabban.

A Visit a Fan Page felel meg a régi lájkolós feladatnak, de azt a lehetőséget a Facebook szabályzata miatt megszüntették. Látogatást kérni azonban lehet, és esetleg a dobozon kívül megjegyezni, hogy az elvárás ettől függetlenül ugyanúgy like, és csak akkor teljesített ez a feladat, ha a like is megvan.

Rákattintva megint egy új ablak ugrik fel:



Ahol a http://facebook.com/rafflecopter rész van - na, ide kell beilleszteni a kívánt Facebook oldal linkjét, és akkor automatikusan átírja az oldal nevét fent is. 
Fontos! Ebben a tekintetben csak Facebook oldalt lehet megosztani, személyes Facebook profilt nem! 

Ez alatt két lényeges elemet láthatsz még, ami visszatér minden alkalommal, nem csak a Facebookos feladatnál. 

Az egyik a Point value rész. Itt beállíthatod, hány pontot ér egy-egy feladat, így a nehezebb vagy számodra fontosabb feladatokat értékesebbé teheted, ezzel is motiválva a résztvevőket, hogy ne csak a könnyű, kétkattintós feladatokat hajtsák végre. Minél többet ér egy feladat, annál többször kerül be a résztvevő neve a Rafflecopter virtuális kalapjába. 

A This option is mandatory előtti négyzetet beikszelve érheted el, hogy a feladatot kötelezővé tedd. Ha van kötelező elem is és nem kötelező is, akkor a doboz először csak a kötelező eleme(ke)t mutatja, és csak az(oka)t teljesítve jelenik meg az összes többi. 

Ha minden kész, Save the option gomb, és kész.


Az Invent You Own a másik pont, amivel foglalkozunk részletesebben. Ez ugyanis szinte bármit lehetővé tesz, amit a többi pontban nem tudsz végrehajtani. 
Itt lehet kérdést feltenni, valami feladatot végrehajtatni és linket kérni hozzá stb. 


A legfelső sorba lehet a feladat nevét írni pl. Első feladat stb. 

A nagy dobozba, ahol még a betűket is lehet kicsit állítgatni, lehet írni a "használati utasítást". Ezt sajnos üresen nem lehet hagyni, de ha nem vágysz semmit írni, mert egyértelműen leírtad a Rafflecopter dobozon kívül a feladatot, akkor kijátszható a rendszer egy egyszerű szóközzel. 

Ezalatt fontos a Collect info from visitors rész, ami alapjáraton be van pipálva. Ha kiveszed a pipát, akkor a résztvevőknek nem lesz helye hová választ írni. (Így lehet "ingyenes" indulási lehetőséget gyártani.) 

Viszont ha benne hagyod a pipát, akkor ott az Explain what information you need rész. Ez lesz az a sor, ahová majd be tudják írni a játékosok a választ. Viszont a sorban látszódni fog segítségképp egy felirat, amíg bele nem kattintanak. (Pl. Ide írd a jó megoldást!) Ezt az utasító szöveget kell ide írnod. Lehetőség szerint ez ne legyen túl hosszú, arra ott a "nagy doboz". 

Az Entrains can do this once each day négyzetbe pipát téve a résztvevők minden nap megismételhetik a feladatot, minden nap újabb pontot gyűjtve. Ezzel el lehet érni az állandó aktivitást. 


5. lépés - Az időpont és a mentés


Ha kész vannak a feladatok, már csak egy utolsó lépés van hátra: az időpont beállítása.
Kezdő és végpontot lehet megadni, órára pontosan.



Az első időpont logikusan a kezdés, a második pedig a játék vége. A rendszer automatikusan zár, pontban akkor, szóval érdemes odafigyelni! 

Illetve fontos, hogy milyen időzónában számol a Rafid, lesd meg ezt is, mielőtt kész vagy. Az időpontok alatt a Times are in Budapest résznél kell nézni, és a Change-dzsel lehet változtatni. 

Ami még itt fontos az angolul nem tudóknak: az AM a dél előtti időszak (éjféltől délig), a PM pedig a dél utáni időszak, egészen éjfélig.

Ha ez is kész, akkor kész is vagy! Kattints a Preview & Install gombra, ezzel mentésre kerül a játék, és az oldal továbbirányít a játék kezelőfelületére. 


6. lépés -  Felső menüpontok




Ahogy láthatod, három felső menüpont jelenik meg a kész játékoknál. 
A Setupra kattintva visszajutsz az előbbi felülethez, ahol szerkeszteni lehet a játékot. 
Az Installation résznél találhatóak a megosztási lehetőségek és az előnézet. 
Az Entriesnél pedig a beérkezett válaszokat lehet kezelni, és itt zajlik majd a sorsolás is.


7. lépés - Megosztás és előnézet



Az Installation résznél három dolgot találsz: 

Az Embed in a Blog or Website résznél van a beágyazó link. Ez egy html kód. A blogposzton belül az írófelületről át kell váltani HTML-re, és ott beszúrni a kívánt helyre, vagy ha külön modulba tennéd, akkor HTML modulra van szükséged. (Ez most a Bloggerrel vonatkozott.)  

A Run on a Facebook Fan Page lehetőséget akkor tudod kihasználni, ha van Facebook oldalad is (megint csak nem profilod, hanem oldalad!), akkor ott külön aloldalon megoszthatod. 

Ez alatt van az előnézet:



Itt ugyanazt látod, amit az olvasóid is. A bal felső sarokban visszaszámolja az időpontot, mellette az összes begyűjtött pontot, amellett pedig azt, hogy te magad mennyi pontot teljesítettél az összesből. 

A Change Preview Backgroundnál pedig a Rafidoboz háttérszínét lehet módosítani. 


8. lépés - Sorsolás


A sorsoláshoz és az eddig érkezett válaszok áttekintéséhez az Entries menüpont kell. 



Én most itt egy régi Rafflecopter dobozom használom prezentálásra, mindenesetre a Pick the Winner(s) rész alatt elvileg üres minden, csak az Add a random Winner felirat van. Erre kattintva lehet random győztest hozzáadni - egyszerre egyet, és ahány nyertes van, egymás után újra meg újra erre a gombra kell kattintani. 

Az Announce the Winner(s) résznél lehet elérni, hogy ahová a Rafflecopter doboz kikerült, látszódjon a nyertes is. Amíg a Display the winners on the widget előtt nincs pipa, addig csak annyi látszódik a Rafi dobozban, hogy véget ért a játék - ha bepipálod, akkor viszont látszik a győztes. 

A Moderate Entries résznél a Show me the entries gombra kattintva megmutatja az összes beérkezett indulást, minden egyes teljesített feladatot egy Excel-táblázatban. Ezt az egyes pontok alapján lehet rendezni is, itt tudod csekkolni például, hogy a nyertes valóban teljesített mindent, illetve hogy helyes választ adott-e. Itt lehet törölni is indulókat, ha nem szabályosan járnak el - például lehet csekkolni az IP címeket, ha ezzel visszaélés történt, lehet moderálni. 

Ami még fontos. Ha sorsoltál, és megvan a nyertes, látod, hogy épp melyik teljesített feladattal volt szerencsés, illetve tudod csekkolni az ő adatait. (Ehhez a Pick the Winner(s) résznél kell az egyes nyertesekre kattintani.) 



A nyertes e-mail címét a "Copy Email Address" részre kattintva tudod megnézni, így tudod majd értesíteni. 

És ami még fontos: ha szabálytalan volt, akit kisorsoltál, a Disqualify this winner gombra kattintva tudod kizárni. 

Vége!



Ha minden igaz, a lényeget elmondtam, remélem, a képek is segítenek. Ha valami kérdésed van még, írd meg kommentben, ha tudok, válaszolok. :)

Rendeld meg a képre kattintva!