Breaking News

A Twister Blogger Workshopján jártam - Élménybeszámoló

A Twister Blogger Workshopja volt az egyik program a Könyvfesztiválon, aminél biztosan tudtam, ott akarok lenni.

Leginkább kíváncsiságból. Évek óta blogolok, ráadásul a munkámból fakadóan is nagyon sok bloggal találkozom napi szinten. Rettentő kíváncsi voltam, mi az, amit a Twister, pontosabban a Twister marketingese és a Kildara alapítója, Varga-Czakó Adrienn tanítani tud még. 

A Twister csoportképe a résztvevőkkel



Ráadásul én magam is régóta várom, hogy a kiadók kicsit jobban bevonják a bloggereket és ők maguk is mondjanak valamit arról, szerintük mit és hogyan kellene. Erre persze voltak már próbálkozások, régebben a Könyvmolyképző szervezett blogger beszélgetéseket, finom kávé és süti társaságában, aztán persze a Menő Könyvek is bevonta a fiatalokat a munkába, és biztosan voltak még hasonló próbálkozások, amikről nem tudok.

Ezzel együtt tavaly, amikor a Cosmopolitan napon jártam, irigykedve figyeltem, micsoda támogatást kapnak a beauty bloggerek. Egy ilyen megszervezése hatalmas költség, nagyon sok támogatás kell hozzá - ha ekkora bulit nem is várnék, azért rettentően értékelnék hasonló programot. 

Bár az is igaz, hogy én magam kicsit kérdésesnek érezném, hogy meg merjek-e szervezni ilyesmit - mindig ott a kérdőjel, mennyire csapódik le ez "nagyzolásnak", ha maga is egy a bloggerek közül. (Ugyanez érvényes egyébként az online kurzusokra is.)

Ha most nem is ekkorában, de egy egyórás program erejéig végre a könyves bloggereké lehetett a főszerep a Könyvfesztiválon, ennek pedig határozottan örültem, függetlenül attól, hogy milyen lesz a végeredmény.

Na de akkor térjünk rá a konkrétumokra!

A workshopra alapvetően egy óra állt rendelkezésre, ami azért egy ekkora téma tárgyalására kevés, valljuk be őszintén. Egy blogger egyszerre webfejlesztő, újságíró és marketinges egyben - ezek pedig mind külön szakmák, nyilván rengeteget lehetne tanítani mindezekkel kapcsolatban külön is. 

Egy órába kellett sűríteni mindent, így pedig az előadás megmaradt nagyjából az általánosságok szintjén. Szó esett arról, milyen fontos a helyesírás és a stílus, hogy nem nyúlfarknyi értékelésekkel akarjon érvényesülni a blogger, hogy kell tudni fogalmazni - bevezetés, tárgyalás, lezárás -, hogy fontos a design és hogy tartani kell a kapcsolatot az olvasókkal, ebben a tekintetben pedig sokkal többet ér egy kis, de aktív közösség, mint egy pénzen óriásira duzzasztott oldal, amit senki sem követ igazán aktívan. 



Utóbbi hozzáállás egyébként nekem kifejezetten szimpatikus a kiadó részéről, mert nagyon könnyű pusztán a lájkokra építeni, valójában viszont ennél sokkal összetettebb a kérdés. Én magam is tudnék mondani olyan "felfújt" blogot, amiben már több tíz-, ha nem százezret beletolt a tulajdonos, a bejegyzések alatt pedig csak néhány kósza lájkot találni, hozzászólást meg még annyit sem.

Na de vissza az előbb említett témákra! Ezek persze mind igazak, és egyesével szó is esett egy-két konkrétumról (karakterszám, gépelt, olvashatatlan betűk), de azért egyik sem túlságosan nagy meglepetés. 

Talán számomra a legérdekesebb az a statisztika volt, amiben arról esett szó, mennyi ide alatt kell a bloggernek elérnie valamit ahhoz, hogy ne hagyja abba. Eszerint aki tovább bírja 3 évnél, az kitartó jószág - ezen jót mosolyogtam már a helyszínen is. Abszolút egyetértek Adriennel - nem biztos, hogy pont 3 évnél húznám meg a határt, de én magam is tapasztalom, hogy sokan feladják a siker híján, ennél akár sokkal korábban.

Persze az előadás végén lehetett kérdezni is, ez a része a programnak nagyon jó volt, mert legyünk őszinték, amikor egy ismeretlennel levelezik a blogger kiadóktól, akkor sokkal nehezebb választ kapni a kérdésekre, mint ha ott álltok (ültök) szemtől szemben, direkt azért, hogy ezeket a bent szunnyadó kérdéseket fel lehessen tenni, át lehessen beszélni. A legtöbb blogger viszont sajnos bátortalannak bizonyult - voltak kérdések, de azért ennél mélyebben is el lehetett volna merülni a témában. (Oké, valóban, én is csak egyet kérdeztem, vessek magamra.)

Összességében nem mondanám, hogy haszontalan volt az előadás, már csak azért sem, mert érdekelt, mi a Twister Kiadó hozzáállása a recenzió és könyves blogger témához, valamint mindenképp előremutatónak találom a kiadók és bloggerek közötti ilyesfajta kommunikációt is, mert egymás segítése lenne a cél minden szempontból. 



Ezzel együtt úgy érzem, valójában inkább a kezdő bloggereknek szólt az előadás, én magam túl sok újat nem tanultam - bár erre számítottam is. Nem nagyképűségből íróm ezt, hanem pusztán azért, mert hátam mögött lassan 10 év blogolással, a marketingóráimmal és a 3 éves marketinges munkatapasztalommal, feltételeztem, hogy egy órában inkább általánosságokat lehet érinteni egy ekkora témában, amikkel nagy eséllyel már találkoztam - maximum nem feltétlenül követem őket. 

Ha esetleg lesz következő alkalom, érdekes lenne a nagy egészből kiragadni egy-egy kisebb témát esetleg, amiben tényleg jobban el lehet merülni, és esetleg konkrét példákat mutatni. Ha jól rémlik, most egy-két példát láttunk csak a design kapcsán, ha több idő lenne egy-egy témát körüljárni, minden bizonnyal több példa is beleférne. 

Emellett ha már ennyi könyves blogger összejött, nagyon örültem volna valamilyen "gyűjtőprogramnak" - mondjuk egy közös pikniknek kint a füvön az előadás után, ahol kicsit kevésbé hivatalos keretek között lehetett volna találkozni, és rögtön össze is ismerkedni. Utólag Moly karcokból és bejegyzésekből látom, hogy többen rácsodálkoztunk egymásra (jé, XY is ott volt az előadáson), de beszélgetés nem lett belőle, pedig jó lett volna összeismerkedni. 

Összességében kezdő bloggereknek biztosan hasznos volt az előadás, és valóban, kisebb, kevésbé ismert blogoknál én magam is látom, hogy a kiemelt dolgok - például a helyesírás, a bevezetés-tárgyalás-lezárás vagy épp a poszt hossza - problémának számítanak, remélem, hozzájuk eljutott a pozitív üzenet a fejlődéshez. 

Motivációnak mindenesetre jó volt, és talán utat nyit ahhoz, hogy más kiadók vagy könyves oldalak is gondolkozzanak hasonló programokban.

1 megjegyzés: