Breaking News

Kevesebb előleget kapnak a fekete szerzők? - Elindult a #PublishingPaidMe mozgalom

Holly Black Twitter oldalán görgetve érdekes kezdeményezésbe szaladtam ma reggel - persze csak idő kérdése volt, hogy máshol találkozzak vele, hiszen cikkezett róla a The New York Times és a Publishers Weekly is.





Nagyon röviden összefoglalva: az angol nyelven publikáló szerzők között elindult egy "vírus hashtag", a #PublishingPaidMe. A szerzők elkezdték megosztani, a kiadójuk mennyi előleget fizetett nekik, ugyanis nagyon úgy tűnik, a feketék és nem feketék között nagy szakadék tátong ebben a tekintetben is. 

A hashtaghez olyan írók csatlakoztak, mint Holly Black, Adam Silvera, Becky Albertalli, Roxane Gay, Matt Haig, Kiese Laymon, Nick Robles, John Scalzi, Emily St. John Mandel vagy Scott Westerfeld.


A mozgalom nyilvánvalóan része az Amerikában most zajló #BlackLivesMatter mozgalomnak.

A hashtag a YA szerző L.L. McKinney-től indult vasárnap, aki maga is fekete szerző és így szeretett volna rávilágítani a kiadók által fizetett előlegek közötti egyenlőtlenségekre.


Ezen a ponton meg kell állnunk egy pillanatra és tisztázni, miről is van szó. Az összegek értelmezése ebben a tekintetben nagyon fontos lesz - nem arról van szó ugyanis, hogy a szerzők megosztják, pontosan mennyit kerestek egy-egy könyvükkel. Itt pusztán a kiadók által fizetett előlegekről van szó, azaz arról az összegről, amit a jogok megvásárlásakor kifizetnek nekik.

A gyakorlatban ezt valahogy így kell elképzelni. (Fontos megjegyezni, hogy a példában nem foglalkozom az ügynöki díjakkal, és alapvetően az amerikai általános gyakorlatról lesz szó, ebben nyilván lehetnek eltérések.)
Amikor a kiadó szerződik egy szerzővel, akkor megállapodnak egy fix összegben, az előlegben, ezenkívül a royaltyban. Az előleget - példánkban legyen mondjuk 100.000 dollár - rögtön kifizetik a szerzőnek. Ezenfelül ott van a royalty, ami egy százalék - vagy több százalék, ha a példányszámoknak megfelelő lépcsős royaltyról van szó. A könyvek árának ezt a százalékát kapja a szerző, minden egyes eladott példánynál. Egyszerűen fogalmazva ha egy könyv 10 dollár és 10%-os royaltyban állapodott meg a kiadó és a szerző, akkor minden egyes 10 dollárból 1 dollár jár a szerzőnek. Viszont a szerző ennek egy jó részét megkapta előre - ez volt az előleg. Azaz amíg a példányokból befolyó royalty összege nem éri el az előleg összegét - esetünkben a 100.000 dollárt -, addig a szerzőnek nincs royalty kifizetése. Amint ezt eléri, kapja a royaltykat, a megállapodásnak megfelelő időközönként.

Szóval megint csak a példánál maradva: ha egy szerző 100.000 dollárt kapott előlegben és egy könyve 10 dollár, a royalty pedig 10%, akkor 100.000 példányig nem kap royalty kifizetést, afölött pedig könyvenként 1 dollár üti a markát.

Szerzői szempontból nyilván érdeked, hogy minél nagyobb előleget kapj, hiszen ez az összeg már a tiéd, akkor is, ha esetleg a könyv nem fogy ekkora példányszámban.
Kiadói oldalról pedig ezért is fontos reálisan meghatározni az előleg összegét, ugyanis nagy bukta lehet a vége, ha magasabb előleget adsz, mint amennyit értékesíteni tudsz a könyvből.

N.K. Jemisin úgy fogalmazott: ez nem az az összeg, amennyit keresnek, hanem az az összeg, ami azt mutatja, a kiadó mit gondol, mennyire fogják majd szeretni a könyvet az olvasók.




Illetve szintén fontos megjegyezni, hogy ezek csak az eredeti, angol nyelvű megjelenésre vonatkozó összegek. Ezt még meg tudja dobni, ha értékesítik nemzetközi piacon is a könyvet. (És ha már az írók bevételeiről van szó, természetesen semmi egyéb nincs ebben benne, úgyis mint filmjogok, fellépti díjak stb.)

Hangsúlyozom, ez egy nagyon-nagyon-nagyon leegyszerűsített példa volt, de így talán tisztább, hogy mit jelentenek ezek az összegek, amiket a cikkben olvashattok majd.




Szóval a #PublishingPaidMe mozgalom indítója szerint ebben a bizonyos előlegben vannak óriási különbségek. Azaz ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a fekete szerzők kevesebbet keresnek, hiszen a royalty bőven-bőven megszépítheti a végösszeget, viszont azt jelenti, hogy a kiadók kevésbé hajlandóak kockázatot vállalni a fekete szerzőkkel, ezért pedig ők sokkal bizonytalanabb helyzetbe szorulnak, mint a fehér szerzők, akik nagyobb előlegeket kapnak.

A hashtag gyorsan trend lett Twitteren és nagyon sok szerző csatlakozott hozzá nyomban, mindenféle korú, nemű, nemi orientációjú és más-más zsánerekben alkotó írók vállalták be, hogy elárulják, mennyi az annyi.

Sokan belementek akár névvel is, viszont hamar megszületett egy Google doksi, hogy a szerzők akár anonim módon is meg tudják osztani az összegeket. A táblázatban rengeteg adatot meg lehet osztani: a zsánert, az előleg összegét, a megjelenési évet, hogy debütáló kötetről volt-e szó, hogy a szerző milyen rasszú, nemű, nemi orintációjú stb.

Ha valaki szeretné megnézni a folyamatosan bővülő táblázatot, a bejegyzés végén linkelem - a cikk írásakor már majdnem 1700 tétel szerepel benne. Ez nem jelenti azt, hogy ennyi szerző csatlakozott már, hiszen többen több könyvük előlegét is megosztották, így egyébként az is látszik, hogyan változhatnak a sikernek megfelelően az előlegek összegei.

A kezdeti példámnál maradva Holly Black például elárulta, 2002-ben az első YA könyvénél 5000 dollár előleget kapott, a folytatásoknál 2005-ben és 2007-ben könyvenként 50.000 dollárt, azóta pedig 150.000 és 175.000 dollár között mozognak a YA könyvei előlegei. (Magyarra átszámítva az első YA könyves kb. 1,5 millió forinttól 53 millió forintig vitte, per könyv.)

Néhány tweet olyan szerzőktől, akiket mi, magyarok is ismerünk már:



























A táblázatot böngészve persze ennél sokkal-sokkal több ismerős név lesz a listán.


Persze olyanok is akadnak, akik nem akarják megosztani az összegeket. Angie Thomas, a The Hate U Give - A gyűlölet, amit adtál fekete szerzője például úgy nyilatkozott, "ő a kivétel, nem a szabály". Ebből persze arra lehet következtetni, hogy ő magas előleget kapott és sikerre számított a kiadója a könyve esetében. (Ami amúgy be is jött.)




Na de vissza a táblázatra!

A The New York Times cikke kb. 1200 tételnél született, akkor elmondható volt: a 122 szerzőből, akik már kaptak legalább 100.000 dollárt elérő előleget, 78 fehérnek vallotta magát, 7 feketének és 7 latin-amerikainak.

És ahogy telik az idő, egészen érdekes statisztikák születnek majd a táblázatból, ebben biztos vagyok. Érdemes lesz követni az eseményeket.


Ha bővebben szeretnétek olvasni a témáról:

Nincsenek megjegyzések