Kevesebb előleget kapnak a fekete szerzők? - Elindult a #PublishingPaidMe mozgalom
Holly Black Twitter oldalán görgetve érdekes kezdeményezésbe szaladtam ma reggel - persze csak idő kérdése volt, hogy máshol találkozzak vele, hiszen cikkezett róla a The New York Times és a Publishers Weekly is.
Nagyon röviden összefoglalva: az angol nyelven publikáló szerzők között elindult egy "vírus hashtag", a #PublishingPaidMe. A szerzők elkezdték megosztani, a kiadójuk mennyi előleget fizetett nekik, ugyanis nagyon úgy tűnik, a feketék és nem feketék között nagy szakadék tátong ebben a tekintetben is.
A hashtaghez olyan írók csatlakoztak, mint Holly Black, Adam Silvera, Becky Albertalli, Roxane Gay, Matt Haig, Kiese Laymon, Nick Robles, John Scalzi, Emily St. John Mandel vagy Scott Westerfeld.
A mozgalom nyilvánvalóan része az Amerikában most zajló #BlackLivesMatter mozgalomnak.
A hashtag a YA szerző L.L. McKinney-től indult vasárnap, aki maga is fekete szerző és így szeretett volna rávilágítani a kiadók által fizetett előlegek közötti egyenlőtlenségekre.
Ezen a ponton meg kell állnunk egy pillanatra és tisztázni, miről is van szó. Az összegek értelmezése ebben a tekintetben nagyon fontos lesz - nem arról van szó ugyanis, hogy a szerzők megosztják, pontosan mennyit kerestek egy-egy könyvükkel. Itt pusztán a kiadók által fizetett előlegekről van szó, azaz arról az összegről, amit a jogok megvásárlásakor kifizetnek nekik.
A gyakorlatban ezt valahogy így kell elképzelni. (Fontos megjegyezni, hogy a példában nem foglalkozom az ügynöki díjakkal, és alapvetően az amerikai általános gyakorlatról lesz szó, ebben nyilván lehetnek eltérések.)
Amikor a kiadó szerződik egy szerzővel, akkor megállapodnak egy fix összegben, az előlegben, ezenkívül a royaltyban. Az előleget - példánkban legyen mondjuk 100.000 dollár - rögtön kifizetik a szerzőnek. Ezenfelül ott van a royalty, ami egy százalék - vagy több százalék, ha a példányszámoknak megfelelő lépcsős royaltyról van szó. A könyvek árának ezt a százalékát kapja a szerző, minden egyes eladott példánynál. Egyszerűen fogalmazva ha egy könyv 10 dollár és 10%-os royaltyban állapodott meg a kiadó és a szerző, akkor minden egyes 10 dollárból 1 dollár jár a szerzőnek. Viszont a szerző ennek egy jó részét megkapta előre - ez volt az előleg. Azaz amíg a példányokból befolyó royalty összege nem éri el az előleg összegét - esetünkben a 100.000 dollárt -, addig a szerzőnek nincs royalty kifizetése. Amint ezt eléri, kapja a royaltykat, a megállapodásnak megfelelő időközönként.
Szóval megint csak a példánál maradva: ha egy szerző 100.000 dollárt kapott előlegben és egy könyve 10 dollár, a royalty pedig 10%, akkor 100.000 példányig nem kap royalty kifizetést, afölött pedig könyvenként 1 dollár üti a markát.
Szerzői szempontból nyilván érdeked, hogy minél nagyobb előleget kapj, hiszen ez az összeg már a tiéd, akkor is, ha esetleg a könyv nem fogy ekkora példányszámban.
Kiadói oldalról pedig ezért is fontos reálisan meghatározni az előleg összegét, ugyanis nagy bukta lehet a vége, ha magasabb előleget adsz, mint amennyit értékesíteni tudsz a könyvből.
N.K. Jemisin úgy fogalmazott: ez nem az az összeg, amennyit keresnek, hanem az az összeg, ami azt mutatja, a kiadó mit gondol, mennyire fogják majd szeretni a könyvet az olvasók.
OK folks. Getting lots of questions about #PublishingPaidMe, and need to clear up misconceptions. A lot of people are treating advances like the earnings for a book, and... no. Basically advances indicate what the publishing industry *thinks* readers will like in the future.— N. K. Jemisin (@nkjemisin) June 7, 2020
Illetve szintén fontos megjegyezni, hogy ezek csak az eredeti, angol nyelvű megjelenésre vonatkozó összegek. Ezt még meg tudja dobni, ha értékesítik nemzetközi piacon is a könyvet. (És ha már az írók bevételeiről van szó, természetesen semmi egyéb nincs ebben benne, úgyis mint filmjogok, fellépti díjak stb.)
Hangsúlyozom, ez egy nagyon-nagyon-nagyon leegyszerűsített példa volt, de így talán tisztább, hogy mit jelentenek ezek az összegek, amiket a cikkben olvashattok majd.
Szóval a #PublishingPaidMe mozgalom indítója szerint ebben a bizonyos előlegben vannak óriási különbségek. Azaz ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a fekete szerzők kevesebbet keresnek, hiszen a royalty bőven-bőven megszépítheti a végösszeget, viszont azt jelenti, hogy a kiadók kevésbé hajlandóak kockázatot vállalni a fekete szerzőkkel, ezért pedig ők sokkal bizonytalanabb helyzetbe szorulnak, mint a fehér szerzők, akik nagyobb előlegeket kapnak.
A hashtag gyorsan trend lett Twitteren és nagyon sok szerző csatlakozott hozzá nyomban, mindenféle korú, nemű, nemi orientációjú és más-más zsánerekben alkotó írók vállalták be, hogy elárulják, mennyi az annyi.
Sokan belementek akár névvel is, viszont hamar megszületett egy Google doksi, hogy a szerzők akár anonim módon is meg tudják osztani az összegeket. A táblázatban rengeteg adatot meg lehet osztani: a zsánert, az előleg összegét, a megjelenési évet, hogy debütáló kötetről volt-e szó, hogy a szerző milyen rasszú, nemű, nemi orintációjú stb.
Ha valaki szeretné megnézni a folyamatosan bővülő táblázatot, a bejegyzés végén linkelem - a cikk írásakor már majdnem 1700 tétel szerepel benne. Ez nem jelenti azt, hogy ennyi szerző csatlakozott már, hiszen többen több könyvük előlegét is megosztották, így egyébként az is látszik, hogyan változhatnak a sikernek megfelelően az előlegek összegei.
A kezdeti példámnál maradva Holly Black például elárulta, 2002-ben az első YA könyvénél 5000 dollár előleget kapott, a folytatásoknál 2005-ben és 2007-ben könyvenként 50.000 dollárt, azóta pedig 150.000 és 175.000 dollár között mozognak a YA könyvei előlegei. (Magyarra átszámítva az első YA könyves kb. 1,5 millió forinttól 53 millió forintig vitte, per könyv.)
Néhány tweet olyan szerzőktől, akiket mi, magyarok is ismerünk már:
Important to watch the #PublishingPaidMe hash, writers and esp BIPOC writers. For the curious, as I recall, my advances were:— N. K. Jemisin (@nkjemisin) June 6, 2020
$40K for each book of Inheritance
$25K for each book of the Dreamblood
$25K for each book of the Broken Earth
Ooooh, #PublishingPaidMe advances. Okay. For novels, and to the best of my recollection:— John Scalzi (@scalzi) June 6, 2020
$6.5k (x2)
$2k
$13.5k
$25k (x2)
$35k
$115k
$100k (x3)
Then comes The Deal (13 books, $3.4M)
Most 1/3 at signing, 1/3 at D/A, 1/3 at pub (The Deal breaks up pub for HC/PB). Plus royalties.
Okay it's seriously uncomfy but been asked to do #publishingpaidme to highlight inequality so, just on uk adult book advances: book one 5k, two 20k, three 50k, four 45k, five 100k, six (reasons to stay alive) 25k (topped up later), seven 100k, eight 200k, nine 200k, ten 600k.— Matt Haig (@matthaig1) June 7, 2020
My career goes back to 1997. YMMV— Scott Westerfeld (@ScottWesterfeld) June 6, 2020
Here's what #PublishingPaidMe:
Midnighters
$7,500 x 3
Uglies (original trilogy)
$15K x 3
So Yesterday/Peeps/Last Days
$40K x 3
Extras
$175K
Leviathan
$400K x 3
Spill Zone GNs
$75K x 2 (script)
Afterworlds
$500K
new Uglies books
$500K x 4
So I am going to leave off any collaborations, since that’s someone else’s business too, but here are my #PublishingPaidMe numbers:— 𝕳𝖔𝖑𝖑𝖞 𝕭𝖑𝖆𝖈𝕶 (@hollyblack) June 6, 2020
My debut YA in 2002: 5K
2 YA sequels (2005 & 2007): 50K each
All announced YA novels since then have been between 150K-175K each
#PublishingPaidMe@BeckyAlbertalli told me I can share her numbers.— ADAM (@AdamSilvera) June 7, 2020
2013
Simon Vs—60K
The Upside of Unrequited—60K
2017
Leah on the Offbeat—100K
Kate in Waiting—100K
2020
Love, Creekwood—75K, ALL being donated
And for What If It's Us we were paid 250K and split between us.
#PublishingPaidMe $45k for my debut YA fantasy The Belles https://t.co/I4LoQImShC— Dhonielle Clayton (@brownbookworm) June 6, 2020
#PublishingPaidMe for YA:— Victoria/V.E. Schwab (@veschwab) June 6, 2020
20k for THE NEAR WITCH
25k for THE ARCHIVED
30k for THE UNBOUND
40k for THIS SAVAGE SONG
40k for OUR DARK DUET
100k for next book (It’s my 20th book, and I’m now a bestseller with a massive track record).
White, cishet, fantasy & thriller, 20 years, 35+ books, 90% trad, adult, YA, MG— Kelley Armstrong (@KelleyArmstrong) June 6, 2020
Debut: Bitten (2001) ~75K
- highest adult ~250K
- highest YA ~500K#PublishingPaidMe
A táblázatot böngészve persze ennél sokkal-sokkal több ismerős név lesz a listán.
Persze olyanok is akadnak, akik nem akarják megosztani az összegeket. Angie Thomas, a The Hate U Give - A gyűlölet, amit adtál fekete szerzője például úgy nyilatkozott, "ő a kivétel, nem a szabály". Ebből persze arra lehet következtetni, hogy ő magas előleget kapott és sikerre számított a kiadója a könyve esetében. (Ami amúgy be is jött.)
The #PublishingPaidMe tag is eye-opening.— Angie Thomas (@angiecthomas) June 7, 2020
I won't be sharing my numbers because I don't want some of y'all going, "See? See? It's not all bad!"
I'm the exception, not the rule. The rules have to change.
Na de vissza a táblázatra!
A The New York Times cikke kb. 1200 tételnél született, akkor elmondható volt: a 122 szerzőből, akik már kaptak legalább 100.000 dollárt elérő előleget, 78 fehérnek vallotta magát, 7 feketének és 7 latin-amerikainak.
És ahogy telik az idő, egészen érdekes statisztikák születnek majd a táblázatból, ebben biztos vagyok. Érdemes lesz követni az eseményeket.
És ahogy telik az idő, egészen érdekes statisztikák születnek majd a táblázatból, ebben biztos vagyok. Érdemes lesz követni az eseményeket.
Ha bővebben szeretnétek olvasni a témáról:
Nincsenek megjegyzések