Breaking News

A lájkok tengerében - Miért nem (csak) a méret számít?

A hétvégén terveztem megírni ezt a bejegyzést, csak aztán programom akadt, így végül nem volt rá érkezésem. 

A múlt héten elértük a 17.000 lájkot az oldalon, ami egyszerűen szuper, és nagyon örülök neki, de nem tehetek róla, az egyik első gondolatom ennek a posztnak a megírása volt. Ez kicsit persze abszurd, azzal ünnepelni egy szép nagy lájkszámot, hogy elmagyarázom, miért nem feltétlenül az a lényeg, hogy sokan kövessenek, de hát... Erre is szükség van néha. 



Mi, bloggerek, figyelünk a követők számára. Legalábbis a többség biztosan. Nevezhetjük ezt lájknak, követésnek, szívecskézésnek, Rendszeres olvasásnak vagy akárminek, nem ez a lényeg. A lényeg az, hogy keresünk egy számot, amivel mérni tudjuk, mennyien figyelik az oldal bejegyzéseit. 

Csakhogy ezek a számok falsok. Egy gomb megnyomása pillanatnyi döntés. Egyszer rányomsz a lájkra, aztán lehet, hogy soha többet nem is nézel arra. 

Ráadásul a közösségi oldalak legújabb algoritmusai alapján nincs is rá garancia, hogy visszanéz az ember. Míg régen előfordulhatott, hogy látod az általad bekövetett oldalak összes bejegyzését a faladon, addig mára az algoritmusok elég szépen megváltoztatták ezt: semmi sem garantálja, hogy látod a faladon az általad követett oldalak bejegyzéseit. Legalábbis nem minden oldalról látsz dolgokat, és nagy eséllyel egyik oldalról sem látsz mindent, csak akkor, ha ezt külön beállítod. 

Mit jelent ez az oldalakra nézve? 

Nos, röviden annyit, hogy nem elég begyűjteni egy rakat lájkot, azt is el kell érni, hogy aktívak legyenek a lájkolók. Ha nem aktívak, nem dobja fel a falukon (vagy legalábbis nem olyan számban) a posztokat. Minél aktívabbak az olvasóid, annak többen látják a posztjaid. Bonyolult és egyben végtelenül egyszerű. 

Tehát már nem elég hirdetésekkel meg "kedvelem az oldalad, ha te is kedveled az enyém" trükkökkel feljebb tornászni a lájkok számát. Az ugyanis önmagában nem jelent semmit. A lényeg a tartalom, és hogy olyan követőid legyenek, akiket érdekel a tartalmad - ha ez így van, és lájkolnak, hozzászólnak, megosztanak, akkor hasít majd a Facebook oldalad, ha nem... akkor lesz egy sok lájkos, de relatíve halott oldalad. Így fordulhatnak elő olyan akár több tízezres lájkoltságú oldalak, ahol az egyes posztok alatt csak elvétve egy-két lájkot talál az ember. 

Ezzel azt mondom, hogy nem számít a lájkok száma? Nem. Persze, hogy számít. De a lényeg, hogy ez a minél nagyobb lájktábor minél érdekeltebb legyen a posztjaidban, ha ez nincs így, akkor max. menőzni lehet vele. 

Az utóbbi időben egyre több bloggertől láttam - akár blogoláshoz tippeket nyújtó cikkekben is -, hogy a lájkok fontosságáról írnak, többen pedig már tök jó eszközként emlegették a hirdetést és a játékot. Én lennék az utolsó, aki azt állítaná, hogy egy-egy jól kitalált hirdetés vagy játék nem tolhatja meg a lájkok számát, akár olyanokkal is, akiket tényleg érdekel, amivel foglalkozol. Ám tévhit azt gondolni, hogy ha az ember elér egy lájkszámot, akkor jön a Kánaán, mindenki körülrajongja az embert, a kiadók meg hozzávágják az összes könyvüket ingyen, csak írjanak róluk. 


És hogy szemléltessem, mire gondolok, íme néhány példa. A példának felhozott statisztikák valósak, ma mentettem őket a Facebookról illetve a Similarweb nevű látogatottságot és ezzel kapcsolatos statisztikákat megjelenítő oldalról. Természetesen név nélkül mutatom, legyen elég annyi, hogy a példának felhozott oldalak mind nagyjából ugyanazzal a tematikával foglalkoznak - ami nem a könyv.








Amit fent láttok az a Facebook egy teljesen standard statisztikája, amit bárki elérhet. Minden Facebook oldal beállíthat Figyelendő oldalakat, ami azért hasznos, mert akkor látja - többek között - a fenti statisztikát a "versenytársakról". Most nem mennék bele túl részletesen, hogy ez miért hasznos, de... 

Ha megnézitek, lájkszám szerinti sorrendbe állítottam az oldalakat. Van viszont, ami rögtön szembeötlő. 

A négy szám, amit láttok: az oldalkedvelések (ezerben), a lájkszámok növekedésének mértéke, a bejegyzés száma az elmúlt héten és végül az aktivitás ugyanezen a héten. 

Szembetűnő, hogy elég nagyok a különbségek, és bizony nem mindig a legnagyobb oldalak teljesítenek jól. Például látható, hogy az utolsó oldal a maga 7000 lájkolójával 4100-as aktivitást produkált, míg két és félszer akkora társa csupán ötödannyi aktivitást generált. Persze a bejegyzések száma közel duplaannyi volt, de arányaiban még így is nagyobb aktivitása volt a kis oldalnak, mint a nagynak. Magyarul a kisebb oldal bejegyzései lehet, hogy több embert befolyásoltak, mint a nagyobbéi. 

Vagy vegyünk egy másik példát! Adott például egy oldal, ahol nem sok bejegyzés volt a héten, az aktivitás sem túl nagy, ellenben százalékban nagyban növekedett az oldal lájkoltsága. Mi lehet az ok? Ha a kevés bejegyzésből akadt volna egy-kettő, ami olyan óriási sikert aratott, hogy sok új lájkolóra lelt az oldal, akkor az nagy eséllyel tükröződne az aktivitásban is - hiszen ezek csak megosztották, lájkolták volna a nekik tetsző posztot, nem beszélve a hozzászólásokról. Sokkal valószínűbb lehet, hogy az oldal tulaja hirdette az oldalát, így pedig új lájkolók jöttek - kérdés azonban, mennyire lesznek aktív tagjai a közösségnek. 

Az ideális állapot persze az, ha az ember nagy lájkszámmal, kevés poszttal tud nagy aktivitást generálni. Ám ehhez tényleg elkötelezett lájkolókra van szükség. 

Nézzünk egy másik kísérletet!

Mérjük össze a lájkszámot a Similarweb statisztikájával. Nem lehetséges-e, hogy valójában a sok lájkszám elkötelezett rajongókat takar, csak ők rögtön inkább közvetlenül a honlapot keresik fel? 

Nézzünk erre is néhány példát, de előre szólok, nem feltétlenül egyeznek meg ezek a fenti példákkal - direkt. Semmiképp sem az a célom, hogy bárkit leszóljak, egyszerűen csak a téma körüli tévhitek indokolják, hogy körüljárjuk a kérdést, az meg nehezen megy példák nélkül.





Mit látunk? A felső két oldal havi 12.000 látogatás alatt teljesít, így nem tudják pontosan mérni, ezért pontos diagramot sem tudott készíteni a rendszer. A lenti oldal viszont 163.000 látogatást produkált, amit a diagram szerint nagyjából rendszeresen produkál is. 

Mi lenne a logikus következtetés? Nyilván az első két képen látható oldal kisebb, kevesebben követik a közösségi oldalakon, míg az utolsó nagy és rengeteg lájkolója van. Hadd mondjak ellent! Az első oldalnak nagyjából 13.000, a másodiknak nagyjából 14.000, az alsó oldalnak pedig nagyjából 4300 lájkolója van. 

Akkor most melyik is a sikeresebb?

Nyilván most sarkos példákat emeltem ki. A hirdetés nagyon is hasznos. A nagy oldalakra büszkének kell lenni, hiszen valaki csak nyomott egy lájkot valamiért. Ezzel együtt nem árt mindent jól átgondolva, fenntartásokkal kezelni. Pusztán egy szám nem árul mindent az oldalról. Több szám már azért teljesebb képet nyújt. 

És csak hogy ne érje szó a ház elejét, a saját statisztikáimat is megmutatom. 




Nincsenek megjegyzések