Breaking News

Klausz Melinda: Megosztok, ​tehát vagyok {Értékelés + Nyereményjáték}

Klausz Melinda: Megosztok, ​tehát vagyok

A blogturnéról




Klausz Melinda immár másodszor vezet minket a közösségi média világába, ami kicsik és nagyok hasznára válhat a virtuális térben való eligazodásban. Az Athenaeum gondozásában megjelent Megosztok, tehát vagyok három bloggerünk figyelmét is kivívta, így turnéra indulunk a kötettel. Tartsatok velünk, vegyetek részt a nyereményjátékunkon, és nyerjétek meg a könyv egy példányát a kiadó felajánlásában!


Kapcsolódó bejegyzések:




Kiadó: Athenaeum
Oldalszám: 350
ISBN: 9789632936529
Sorozat: -
Moly link
Megrendelési link
Az ​Internet, a közösségi média felületek változása, fejlődése számos új technikát, eszközt, tulajdonságot és bizony betegséget is hoz(ott) magával. Új szavakat, kifejezéseket kell megtanulnunk, hogy felvegyük a versenyt a mai fiatalokkal, akik már a munkavállalás során is teljesen más elvárásokkal rendelkeznek, mint akár 30 éves társaik.

A Megosztok, tehát vagyok című könyv a családi élet, az iskola, a munkavállalás fejezeteit veszi sorra, s mutatja be az új technológia jelentette kihívásokat, mérföldköveket, betegségeket, problémákat és megoldási módszereket. Esettanulmányokon és tippeken keresztül visz végig az adatvédelemtől a közösségi média stressz szindrómán, a családi élet, a szerelem, a párkapcsolat és a munkavállalás új technikai megoldásain át a generációk közötti különbségek bemutatásáig. A kötet segítségével választ kaphatunk arra is, hogy miért ragaszkodnak a mostani gyerekek és fiatalok a közösségi média felületekhez és bizony nekik már a digitális hagyatékukról is rendelkezniük kell.

Véleményem


Van abban valami nagyon érdekes, amikor az ember nem disztópiát olvas, mégis kicsit úgy érzi magát. Így voltam én ezzel a könyvvel. 

Olvastam már az "előzményt", A közösségi média nagykönyvét is, ám az sokkal inkább a közösségi oldalak üzleti oldalán fogta meg. Amikor üzletről van szó, nagyon leegyszerűsítve arról, hogy hogyan akarsz eladni, legyen szó akár konkrét termékről, akár márkáról, akkor azért könnyebben teremtesz távolságot. Már úgy értem a személyes tértől. Csúnyán szólva az üzlet, és az bizony nyilvánvalóan egészen más, mint amikor az ember privát Facebook oldalt használ. (Ezért nagyon nehéz néhány ismerősömnek megmagyarázni, hogy a Facebook a munkám, és nem is annyira egyszerű, mint amilyennek ők gondolják.)



No, ezzel szemben a Megosztok, tehát vagyok a közösségi oldalak személyi oldalát mutatja be. Itt már nem arról van szó, hogy tippeket kapunk, üzletként hogyan vezessünk Facebook oldalt, hanem arról mesél a könyv, hogy magánemberekként hogyan használjuk. 

Egyébként a két könyv között azért volt átfedés, még ha nem is teljes, mert emlékeim szerint az üzleti könyvben az a bizonyos rész rövidebb volt: mindenesetre mindkettőben szó esik arról, hogy a különböző generációk hogyan állnak a közösségi oldalak használatához, és úgy alapvetően a netezéshez. Nagyon érdekes egyébként. 

Szóval itt a magánemberként használt közösségi oldalakról van szó. Arról, hogyan használjuk, mit osztunk meg, mire érdemes odafigyelnünk, és hogy hogyan lesz belőlünk statisztika. És utóbbi kettő miatt éreztem magam kicsit úgy, mint egy disztópiában, mondhatnám, a Nagy Testvér mindent lát. Ez azért is volt érdekes egyébként, mert nagyon sok mindent, amire a kötet figyelmeztet, valójában már amúgy is tudtam, ezzel együtt még félelmetes volt mindezt egyben látni. Azt, hogy mennyien használjuk, mennyire nem odafigyelve, közben pedig ország-világ láthatja, és bizony, visszakereshető, és még csak nem is csupán a megosztásokról van szó.



Tudtátok például, hogy a Google minden kereséseteket figyeli? Tudja, hány éves vagy, milyen nevű, hol élsz, mik érdekelnek, mikor hol vagy... Annyira, hogy ez már a félelmetes határát súrolja. Engedjétek meg, hogy hozzak két példát, amik nem a könyvből származnak! Éreztétek már úgy, hogy pont olyan hirdetéseket láttok mindig, amilyen dolgokra vágytok? Ez nem véletlen. A remarketingnek ugyanis pontosan ez a szerepe: megjegyzik, mit nézegettél, aztán célzottan ilyen hirdetéseket mutatnak meg neked. Azt hiszem, tavaly történt, hogy részt vettem az egyik nagy elektronikus webáruház nyereményjátékában. A feladat nem volt túlzottan bonyolult: van egy 100-150.000 forintos kereted, ezen a kereten belül válogass, amit akarsz, mentsd a kosarat, a szerencsés pedig megnyeri, amit összeválogatott. Jól hangzik, nem? Nem a nyakadba varrnak egy újabb színes tévét, ha nyersz, hanem még azt te döntöd el, mit. Ahha... Ezután "érdekes módon" hetekig kaptam a reklámokat azokról a bizonyos termékeket, amiket a kosaramba pakoltam. Nyert ügyük volt, hiszen tudták, hogy vágyom rá, nagy eséllyel úgysem én nyerek, akkor pedig tudnak arra apellálni, hogy minél többet nézegetem, annál inkább a vágyamra hallgatok - vagy ha nem tudom, mi folyik, akár égi jelnek tekintem a rengeteg hirdetést, hogy tényleg meg kell vennem. Okos ötlet egyébként, viszont felhasználóként könnyen manipulálhatóak vagyunk, ha nem tudjuk, mi zajlik körülöttünk. 

A másik példa nem velem történt, hanem egy kollégámmal. A nyáron Amerikába utaznak, a jegyüket online foglalták és úgy egyébként is, mindent online intéztek. Viszont még egyikük sem repült, így nyilván eléggé paráznak a szokásos apróságokon: hogy jutunk a reptérre, mennyivel hamarabb induljunk stb. Így hát fogták Google barátunkat, és rákerestek, hogy mennyivel hamarabb érdemes megérkezni a reptérre. És mi történt? A Google konkrétan kiírta nekik, hogy melyik járattal mennek, mikor indul, mikor érjenek oda. Praktikus? Persze. Ezzel együtt viszont rettentő félelmetes volt látni, hogy a Google bizony mindent tud arról, hova mennek és mikor...



Ez a könyv ezzel a fajta tudatossággal is foglalkozik. Elmagyarázza, hol tudjátok visszakeresni, miket tárol rólatok Google barátunk és hogy mire érdemes odafigyelni, amikor az online életünket éljük. 

Bennem leginkább a sok-sok figyelmeztetés maradt meg, ezzel együtt nem gondolnám, hogy a könyvnek paranoid hangulata lett volna. Nem akar rábeszélni arra, hogy most akkor azonnal töröld magad mindenhonnan. A közösségi oldalakat a modern élet velejáróiként kezeli, annak minden pozitív és negatív hozadékával. Azt, hogy ennek tükrében a kedves olvasó hogyan használja, már rábízza. 

Egyébként vannak kifejezetten egy-egy hasznos témára vonatkozó részek is: például egy fejezet szól arról is, mire figyeljünk, ha munkakeresőként vagyunk jelen mondjuk Facebookon. Mi nyilvános, mi nem? (Nem, nem az az egyértelmű válasz, hogy törölj és tilts - sok munkánál pl. kifejezetten hasznos az aktív közösségi jelenlét.)

Összefoglalva hasznos olvasmány, újat is mond meg nem is, de ami biztos, hogy rendszerbe szedi kissé azokat a dolgokat, amikkel napi szinten együtt élünk, de sokszor talán bele se gondolunk mennyire, és milyen kockázatok vállalásával. 

NAGYON AJÁNLOM

U.i.: Nagyon okos a címválasztás.


Nyereményjáték


Sokunk számára manapság már elképzelhetetlen a közösségi média napi használata: megosztunk, becsekkolunk, feltöltünk, letöltünk, blogolunk. A turnéhoz tartozó játékunkban nagyon egyszerű feladatotok lesz. Minden állomáson elrejtettünk egy-egy mindannyiunk által használt (de legalábbis ismert) közösségi oldalt. A feladatotok, hogy a kiemelt betűk alapján megtaláljátok, melyikről van szó, és beírjátok a Rafflecopter megfelelő sorába.

Figyelem! A beírt válaszokon már nem áll módunkban változtatni. A nyertest e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy levelünkre 72 órán belül válaszoljatok, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.



A turné menetrendje


05.22. - Szembetűnő
05.24. - Deszy könyvajánlója
05.26. - Zakkant olvas

Nincsenek megjegyzések