Gayle Forman: Hová tűntél?
Gayle Forman: Hová tűntél?
Kiadó: Ciceró
Oldalszám: 270
ISBN: 9789635397716
Fordító: Rudolf Anna, Gáti István
Sorozat: Ha maradnék 2.
Függővég: nincsHÁROM ÉV MÚLVA
Képzeld el, hogy azt az életed éled, amiről álmodtál. A világ egyik leghíresebb rockzenésze vagy, az újságok címlapon hozzák a képedet, és a lábad előtt hever a világ. Az első lemezed olyan sikeres lett, hogy soha nem lesznek már anyagi gondjaid. A barátnőd nem elég, hogy tehetséges és felkapott filmproducer, de jobban megért téged, mint bárki a világon.
Képzeld el, hogy mindennek ellenére mégsem lehetsz boldog, mert három évvel ezelőtt olyasmi történt, amitől valami meghalt benned.
Amikor egyetlen éjszakán találkozik a múlt és a jövő, esélyt kapsz, hogy mindent helyrehozz, ami félresiklott, már csak az marad kérdés, hogy tudsz-e élni vele.
De létezik egyáltalán újrakezdés? És milyen árat kell fizetni érte?

De mindeközben mégis elértek hozzám, mert a történetüket imádtam. Elejétől a végéig, miközben szép lassan egyre nagyobbat szorított a szívemen. Szóval igen, imádtam a könyvet, és nagy hatással volt rám, de akkor és ott úgy éreztem, képtelen lennék rögtön folytatni. Az ép emberi elme azt sugallta volna, hogy folytassam és keressem a happy endet, a megnyugvást, amit az első rész végén nem leltem. De valahogy éreztem, hogy nem egy kellemes kis romantikus történetre számíthatunk a folytatásban sem, és nem gondoltam, hogy abban az amúgy is depressziós, téli időszakban a Ha maradnék élménye után (értékelésem ITT) képes lennék még több drámát és könnyet elviselni. És aztán a Hová tűntél? fülszövege végképp meggyőzött, hogy én ezt nem akarom rögtön olvasni. Tudtam, hogy olvasnom kell, de majd csak ha eljön az ideje. És az most jött el.
A történetet az első rész vége után három évvel folytatjuk tehát, és ezúttal Adam szemszögéből. Már rögtön a regény elején sokkol minket az írónő, nagyon erős képeket kapunk. Adamre ugyanis ráférne egy hozzáértő pszichológus, mert az a rengeteg dolog, ami vele történt, érezhetően összetörte: pánikrohamai vannak (még ha nem is nevezi annak soha), kényszerbeteg (babonákba kapaszkodik, olyan betegesen, hogy az már nem normális), retteg a tömegtől, remeg a keze az idegtől, nyugtatókon él és mindennek a tetejében még a cigire is rászokott. A külső szemlélő azt hihetné, minden oka megvan, hogy boldog legyen: befutott rocksztár, az általa írt dalokat mindenki ismeri és elismeri, díjakat söpört be vele, turnézni jár, úszik a pénzben és még egy gyönyörű barátnője is van. De bárki, aki kicsit is közel áll hozzá, tudja, érzi, hogy gondjai vannak. És képtelen arra, hogy kilábaljon a gödörből, bármennyire érzi is, hogy egyre csak süllyed...
Ismeri az okot is: Mia. Még ennyi év után is. Képtelen kiverni a fejéből a lányt, a balesetet ami vele - velük - történt, a barátokat, akiket ő maga is elveszített - hiszen Mia családja gyakorlatilag neki is a második családja volt -, de leginkább azt, ahogyan Mia elhagyta és összetörte a szívét. Talán magának sem meri azonban bevallani, hogy mindennek az oka nem csak az, ahogyan Mia magára hagyta, hanem az is, hogy érzi, ennek tulajdonképpen az ő ígérete is volt az oka.
Mindezeknek köszönhetően pedig elveszíti a horgonyt, ami az életben tartotta: a zenét. Persze, rocksztárként nem is tehetne mást, mint hogy zenél, de már semmi sem olyan, mint régen. Elveszítette még ezt a menedékét is, és csak egy gép, nem pedig művész, akiből árad a zene és akit magával ragad a zene.
Ő maga is meglepődik, amikor a turnéja előtti napon, egy különösen borzalmasan sikerült interjú után a lába Mia koncertjére viszi. Még ennél is jobban meglepi, amikor kiderül, a lány tudja, hogy ott van, és találkozni akar vele.
Nincs könnyes egymásra találás, nincs nyálas egymás karjába omlás. Csak a kínos csend, a sablon beszélgetések - ha nem is időjárásról, de kínzóan átlagos témákról -, és a tudat, hogy kerülgetik azt, amiről egyelőre egyikük sem képes beszélni. Egy éjszakájuk azonban még van a New York-i lámpák fényében, hogy megpróbálják kibogozni azt, ami velük történt, és ezzel ha folytatást nem is, de legalább normális lezárást nyerjenek.
Két dolognak nagyon örültem ebben a történetben.
Az egyik az, hogy bár nyilvánvalóan az volt a cél, hogy valami kis megnyugvást nyújtson az olvasónak az első rész után, az Adam-Mia kapcsolat egy pillanatra sem lett nyálas. Sikerült megőrizni az első rész hangulatát, nem lett romantikusabb a sztori, mint kellett volna, hiszen itt nem csupán szerelem volt a téma.

Amit kicsit sajnálok, hogy Kim nem tért vissza személyesen, leginkább csak beszélnek róla, illetve nagyon jót mosolyogtam most magamon, ahogy végiggondoltam, hogy szeretnék-e mellékszereplőt kiemelni, és rájöttem, hogy ki ugrott be rögtön: az iPodos pasi a hídról. Nem tudom, miért, de örülnék egy róla szóló szösszenetnek az írónőről, vicces kiegészítő novella lehetne belőle. (Aki nem olvasta a könyvet, annak mondom, hogy a pasi kb. 2 percig szerepel, aztán eltűnik, és fogalmam sincs, miért érdekel ennyire.)
Összességében ezt a második részt is imádtam, Gayle Forman pedig határozottan a kedvenc íróim sorába kezd emelkedni. A Hová tűntél? talán nem olyan magával ragadó és elgondolkoztató, mint az első rész, de egyszerűen csak máshogyan jó. Kötelező darab a Ha maradnék után.
NAGYON AJÁNLOM
Könyvelőzetes
Nincsenek megjegyzések